نمای شیشه ای

نمای شیشه ای که یکی از نماهای مدرن در صنعت معماری می‌باشد، بدون شک بهترین راه حل برای ورود حداکثر  نور به تمامی اجزای داخلی ساختمان‌ است. در این گونه نما، طراحی و اجرا شامل مجموعه‌ای از شیشه، پروفیل و تاسیسات می‌باشد.

طراحی نمای شیشه‌ای ساختمان بایستی طوری باشد که از نفوذ آب و هوا و انتقال انرژی به داخل پیشگیری کند و همچنین بارهای اضافی مانند برف و طوفان را به ساختمان اصلی منتقل نکند. این نوع نما باید خود را پشتیبانی یا Self-support کند.
نمای شیشه ای قادر است عایق خوبی در مقابل آلودگی صوتی باشد، البته نوع شیشه و نحوه اجرا خیلی مهم است، اما در کل شیشه عایق در برابر صداهای خارجی است.

نمای شیشه‌ای در ساختمان در حقیقت یک دیوار شیشه‌ای است که فضای داخلی را از فضای بیرون جدا کرده و به دلیل شفاف بودن می‌تواند نور را به خوبی منعکس نموده و باعث مضاعف زیبایی نما گردد. این نما جز پرطرفدارترین نماهای دنیا بوده و اغلب در پروژه‌های بزرگ و لوکس از این گونه نماها استفاده می‌شود. در ادامه مقاله برای آگاهی بیشتر در مورد نمای شیشه ای با ما باشید.

جهت خرید و استعلام قیمت نمای شیشه ای نما تجارت آوش می‌توانید با شماره‌های
09127957099 و 09125595841 تماس بگیرید.

نمای شیشه ای چیست؟

نمای شیشه ‌ای حداکثر پوشش شیشه‌ای را دارد. بطور کلی اگر حداقل 60 درصد یا قسمت قابل توجهی از نمای ساختمان از شیشه ایجاد شده باشد، به آن نمای شیشه‌ای می‌گویند. به  دلیل پیوسته و یکپارچه بودن نمای شیشه ‌ای ساختمان این نوع نما بسیار جذاب است. استفاده از این نوع نما این امکان را نیز به افراد می‌دهد که در طول روز از نور طبیعی حداکثر استفاده را ببرند.

شیشه‌های به کار رفته در نمای شیشه‌ ای در اندازه‌ها و رنگ‌های مختلف موجود می‌باشد. نماهای شیشه‌ای مدرن به علت مزایایی که دارند قیمت بالاتری نسبت به سایر نماهای طراحی شده با دیگر مصالح ساختمانی دارند. یکی از مزیت‌های نمای شیشه‌ ای، اضافات کمتر است.

نمای شیشه ‌ای اغلب در ساختمان‌های تجاری و اداری کاربرد دارد. در صورت به کارگیری در ساختمان‌های مسکونی با سنگ یا مصالح ساختمانی ترکیب می‌شود، بنابراین محیط ساختمان پوشش بیشتری دارد. نماهای شیشه‌ای مدرن علاوه بر جلوه بصری، عایق صوتی خوبی را ایجاد کرده و از نفوذ اشعه‌های درخشان و فرابنفش در طول روز به فضای داخلی ساختمان نیز جلوگیری می‌کند.

نمای شیشه ای چیست؟

اجزای نمای شیشه ای

نمای شیشه‌ ای در کل از سه جزء درست شده است: فریم یا قاب فولادی یا آلومینیومی، عناصر پوشش شیشه‌ای و اتصالات

  1. فریم نمای شیشه ای

    فریم‌های به کار رفته در نمای شیشه ای از جنس فولاد یا آلومینیوم هستند. فریم‌ها در کرتین وال از جنس پروفیل‌ آلومینیومی هستند که متعاقباٌ ارائه خواهد شد. فولاد و شیشه مواد مصنوعی هستند و اغلب در نماهای ساختمان‌ چند طبقه استفاده می‌شوند. فولادی که همراه با شیشه در نمای شیشه ای مورد استفاده می گردد، معمولاً ضدزنگ و توخالی است.

  2. شیشه

    شیشه نقش مهمی در نمای شیشه ای دارد که با توجه به ساختار مواد اولیه و بافت آن‌ها به انواع مختلفی مانند موارد زیر تقسیم‌بندی می‌شوند:شیشه فلوت (تخت)، شیشه رفلکس (آینه‌ای) ، شیشه لمینیت (ضدگلوله)،  شیشه دو جداره یا چند جداره، شیشه سکوریت (نشکن)، شیشه پیرکس (ضد آتش)، شیشه سندبلاست (مات)، شیشه هوشمند، شیشه بلوکی، شیشه رنگی و شیشه مشجر (طرح دار) و شیشه سان انرژی (کم گسیل) و ….در زیر به بررسی برخی از انواع شیشه‌های مذکور اشاره خواهد شد:

    • شیشه‌های دو یا سه جداره با ایجاد هوای خنثی یا خلا بین جداره ساخته می‌شوند و عنوان یک عایق مناسب حرارتی و صوتی هستند. این نوع شیشه‌ها معمولاً در همه پروفیل‌های آلومینیومی و نمای شیشه ای کرتین وال به کار می‌رود.
    • شیشه های سان انرژی (کم گسیل )، نمای شیشه‌ای می‌باشد که به دلیل وجود پوشش‌های میکروسکوپی نقره اشعه‌های ماورای بنفش و مادون قرمز را از پس از برخورد به خارج از ساختمان منعکس کرده و صرفاٌ با عبور امواج مرئی نور مناسب در فضای ساختمان می‌شوند. این شیشه‌های همچنین از اتلاف انرژی در زمستان و تابستان می‌گردند.
    • شیشه‌های معمولی را می‌توان با استفاده از روش‌های مختلف تولید به شیشه‌های سکوریت تبدیل کرد که در برابر ضربه و شوک حرارتی بسیار مقاوم هستند. در صورت شکست به قطعات کوچکتر با لبه‌های مربعی تبدیل می‌شوند که نسبت به شیشه ای معمولی ضررکمتری دارند.
    • شیشه‌های هوشمند علاوه بر دارا بودن تمام خصوصیات شیشه‌های لمینت با وجود طلق PDLC بین دو شیشه امکان مات یا شفاف شدن با استفاده از جریان الکتریسته در چند ثانیه را دارند. با فناوری مورد استفاده در این شیشه‌ها از ورود نور خورشید به داخل ساختمان جلوگیری شده تا 98 درصد اشعه UV و مادون قرمز از بین رود. به این ترتیب از اجسامی که در نزدیکی نمای شیشه ای قرار دارند، محافظت می‌شود.

    در ساختمان‌ها همچنین قادر هستیم با استفاده از برچسب‌های مختلف شیشه، عملکردهای متنوعی را در نمای شیشه ای ایجاد کنیم. مانند انواع برچسب امنیتی شیشه که مانع خورد و آسیب شیشه می‌شود. برچسب عایق حرارتی نیز جهت تبدیل شیشه معمولی به شیشه کم گسیل به کار می‌رود.
    قابل توجه

  3. اتصالات

    پنل شیشه‌ای همچون عنصر پوشاننده به وسیله اتصالات گوناگونی به فریم متشکل از نمای شیشه ای، متصل می‌شود. نمونه‌هایی از اجزای گوناگون شیشه‌های متصل با فریم در زیر آمده است:

    • شیشه های تک جداره بتونه
    • نگهدارنده شیشه
    • چفت و بست متصل به شیشه‌ها
    • نوار سیلیکونی
    • پنل شیشه‌ای همراه اتصالات نقطه‌ای، اسپایدراجزای نمای شیشه ای

مزایای نمای شیشه ای

  • ورود نور بیشتر به ساختمان باعث صرفه‌جویی در مصرف انرژی (مصرف برق) می‌شود.
  • ورود گرمای خورشید در فصل سرد و با گرم شدن طبیعی فضا، مصرف گاز و برق کاهش می‌یابد.
  • نمای شیشه ای چند جداره کاربرد عایق بندی در برابر حرارت و صدا دارد.
  • شفاف بودن شیشه و زیبایی فریم آلومینیوم باعث افزایش زیبایی ظاهر ساختمان‌ها در مناظر شهری می‌شود.
  • گوناگونی در فرآیند شیشه‌سازی تاثیر مستقیم در رنگ را به لحاض بصری درساختمان ایجاد می‌کند.
  • نمای شیشه ای مقاومت خوبی در مقابل آتش دارد.
  • استفاده از نماهای شیشه ای باعث صرفه جویی در هزینه‌های ساخت و زمان اجرای نما می‌شود.

مزایای نمای شیشه ای

معایب نمای شیشه ای

در طراحی اتصال شیشه، فولاد و به کارگیری شیشه در نمای ساختمانی، دقت به خصوصیات اجزای شیشه و عملکرد آن‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد. هنگامی که از شیشه به عنوان مصالح ساختمانی استفاده می‌کنند، محدودیت‌هایی دارد.

اول، دوام آن به مدت اجرای بار و شرایط محیطی مانند آب و هوای خشک یا مرطوب و بارانی وابسته است. دوم، با افزایش سطح تحت کشش یا اعمال تنش بیشتر به سطح، احتمال شکستگی و ترک افزایش می‌یابد. شیشه یکی از شکننده‌ترین مصالح ساختمانی است و در طراحی فضاهای نمای شیشه ‌ای بزرگ باید به این خاصیت شکنندگی توجه کرد.

بنابراین برای اتصال ایمن شیشه و فولاد آنچه در سیستم طراحی باید مورد توجه قرار گیرد، شیشه و عملکرد آن است. از آن‌جایی که شیشه مقاومت کمی در برابر تنش بار دارد، قاب‌های آلومینیومی به عنوان یک اجزای سازه طراحی و اجرا می‌شوند.

معایب نمای شیشه ای

قیمت اجرای نمای شیشه ای

بخشی از ساختمان که دقت زیادی را به خود جلب می‌کند، نمای ساختمان می‌نامند، بنابراین اجرای نمای شلوغ در عین زیبایی که دارد می‌تواند بار زیادی به سازه اصلی ساختمان وارد کند، از این رو از نماهای خشک برای کنترل این بار استفاده می‌کنند.

به جای استفاده از ملات در نمای خشک، از اتصالات با یراق استفاده می‌کنند، این روش سریع و دارای محافظت عالی است. نمای شیشه ای از نماهای خشک، بسیار زیبا و مدرن است. قیمت اجرای نمای شیشه ای نسبت به سایر نماها بیشتر است. اما ارزشی که این نما به ساختمان می‌دهد، آن را جبران می‌کند.

نحوه اجرای نمای شیشه، قطر و رنگ و نوع شیشه و انواع پروفیل به کار رفته اثر مستقیمی در اجرای نما دارد. ارتفاع ساختمان و اندازه کار در قیمت نهایی موثر است.

قیمت اجرای نمای شیشه ای

انواع نمای شیشه ای ساختمان

الف – نمای کرتین وال

نمای کرتین وال، انواعی از نمای شیشه ای می‌باشد که از پوشش شیشه ای یا در برخی موارد همراه با ورق کامپوزیت تشکیل یافته است. در گذشته فریم‌های فولادی را در نمای کرتین وال استفاده می‌کردند. اما امروزه پروفیل‌های آلومینیومی به خاطر وزن سبکی که دارند، کمابیش در تمام دیوارهای پرده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند.

نمای کرتین وال را سرتاسری در فاصله کمی اما چسبیده به سازه اصلی می‌سازند. فریم‌های نما هیچ بار ساختاری ساختمان ندارد و فقط برای توان وزن شیشه و چیدن شیشه‌ها کنار هم به کار می‌روند.

الف-1 : انواع نمای کرتین وال بر اساس روش‌های ساخت و نصب
  1. نمای کرتین وال یونیتایز

یک نمای شیشه ای کرتین وال یونیتایز متشکل از قاب‌ها و شیشه‌هایی است که در کارخانه سوار و در محل پروژه نصب می‌شوند. این نما از مزایای تولید کارخانه و کنترل کیفیت بهره می‌برند و در ساختمان‌های بلند کاربرد بیشتری دارند، زیرا زمان کمتری برای نصب در محل نیاز دارند.نمای کرتین وال یونیتایز

  1. نمای کرتین وال استیک

در نمای شیشه ای کرتین وال استیک، لامل‌ها و یراق آلات آلومینیومی را به صورت انشعاب یا به شکل کمترین پیش ساختگی به محل پروژه حمل می کنند و به شکل دانه دانه نصب می‌کنند.

الف-2 : انواع نمای کرتین وال بر اساس اجرای نمای کرتین وال
  1. نمای کرتین وال فریم لس

در این نما، شیشه‌ها روی فریم‌های آلومینیومی در کارخانه قرار گرفته و با آن‌ها پوشانده می‌شوند. تنها درز بین شیشه‌ها از بیرون ساختمان نمایان خواهد شد. در حقیقت نمای فریم لس خطوط فریم روی نما را حذف می‌کند و پوششی کاملا یکپارچه از نمای ساختمان را ایجاد می‌کند.

  1. نمای کرتین وال فیس کپ درپوش دار

در این نما خطوط طراحی به وضوح نمایان است و فریم‌های آلومینیومی بین پانل‌های شیشه‌ای مشخص است. شیشه مستقیماً روی فریم یا قاب آلومینیومی قرار می‌گیرد و پوشش شیشه، شیشه را از بیرون محکم روی قاب نگه می‌دارد. علاوه بر این، نوار لاستیکی شیشه را در محل اتصال کاملاً هوابندی و آب بندی می‌کند.

نمای شیشه ای فیس کپ

ب- نمای شیشه ای اسپایدر

نمای شیشه ای اسپایدر گونه‌ای خاصی از نمای کرتین وال ساخته شده از شیشه می‌باشد. به این ترتیب که از طریق اتصالات نقطه‌ای و قطعه‌های چنگک به ساختمان اتصال دارد. چنگک‌ها به ستون‌ها، سقف‌ها، دیوارها یا سازه‌های فولادی خاص با طراحی اتصال نقطه‌ای مونتاژ می‌شوند. بست‌های بین شیشه‌ها با مواد مخصوص پر می‌شوند. شیشه در این نما همواره تک جداره یا دو جداره لمینت است.

از مزایای کاربرد نمای شیشه ای اسپایدر کاهش صدای خارجی، توسعه به کارگیری جاهای کوچک ساختمان، تشکیل عایق حرارتی در فصل‌های سرد، تشکیل تهویه زیادتر در فصول گرم و در نهایت زیبایی به علت نداشتن قاب آن می‌باشد. این نما به علت توانایی استفاده از شیشه برای پنجره‌های بزرگ و ایجاد حداکثر شفافیت و حداکثر نور برای فضای داخلی در طول مدت روز اغلب در مغازه‌های بزرگ و ساختمان‌های تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نمای شیشه ای اسپایدر

ج – نمای دو پوسته

ایجاد فاصله بین دیوار اصلی ساختمان و پوسته دوم به عنوان نما، جریان هوا و تهویه اصلی را میسر می‌کند. نمای شیشه ای با دو پوسته عمدتاً برای کاهش مصرف انرژی ساختمان استفاده می‌شود.

دو پوسته نما عایق حرارتی ایجاد می‌کنند. به گونه‌ای که هوای گرم در اثر تابش خورشید در تابستان از طریق پوسته بیرونی به فضای بین دو پوسته وارد می‌شود. تهویه و مکش طبیعی موجب خارج شدن هوای گرم می‌شود و ورود گرما به فضای داخلی ساختمان را کاهش چشمگیر می‌دهد.

پوسته شیشه قادر است تک جداره، دو جداره یا سه جداره باشد. اما جنس پوسته اول و دوم به دلیل عملکرد یکسان و برای ایجاد یکنواختی بیشتر ترجیحاً بایستی به یکدیگر شباهت داشته باشد تا نماهای یکپارچه داشته باشیم.

نمای دو پوسته

مقاله قیمت نمای کرتین وال را مطالعه کنید.
قابل توجه

سخن پایانی

زمانی که قسمت اعظم نمای ساختمان از شیشه باشد، آن را نمای شیشه ای می‌نامند که اغلب در ساختمان‌های تجاری و اداری به کار می‌رود. این نمای از دسته نمای خشک است و از راه اتصالات و یراق تعبیه شده اما دارای قیمت بالایی می‌باشد.

از مزایای این نما عایق بودن بالا، حداکثر نفوذ نور به داخل، سرعت مونتاژ بالا، دوام و امنیت بالا می‌باشد.

در نمای شیشه ای، قادر هستید از انواع شیشه مات، رنگی، لمینت، سکوریت و شیشه طرحی استفاده کنید، شیشه مورد استفاده باید مقاومت بالایی داشته باشد. به طور معمول، این شیشه بین 18 تا 40 میلی متر ضخامت دارد.

جهت مشاوره و خرید تماس بگیرید
09127957099 09125595841

سوالات متداول درباره نمای شیشه ای

از این نوع نما بیشتر برای ساختمان‌های اداری و تجاری به کار می‌رود. البته نماهای شیشه ای را می‌توان در ساختمان‌های مسکونی در کنار چوب و سنگ نیز استفاده کرد. اخیرا در طراحی نمای ویلا نیز از شیشه به کار می‌رود.
درکل قیمت این نما بالا است و معین کردن قیمت آن به عناصر متعددی از جمله ارتفاع ساختمان، نوع نما، نوع شیشه و پروفیل‌های به کار رفته بستگی دارد.
در این گونه نماها، شیشه‌های مقاومی مانند لمینت با ضخامت بالا به کار می‌رود. بنابراین در برابر زلزله و طوفان مقاومت بالایی دارند.
نمای شیشه ای اغلب در ساختمان‌های تجاری و اداری و در ساختمان‌های مسکونی با ترکیب با چوب و سنگ به کار می‌رود.
5/5 - (1 امتیاز)

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed